راهنمای خرید فر آشپزخانه
دسته بندی :

آشپزخانه مهمترین بخش هر خانه است که اعضای خانواده مدت زیادی از زمان حضورخود را در آن صرف میکنید به همین دلیل حفظ زیبایی و افزایش کارایی لوازم آشپزخانه اهیمت بسیاری در سلامت جسمی و روحی ما دارد.

امروزه در راستای حفظ سلامت اعضای خانواده و افزایش سرعت و تسهیل در امور آشپزی استفاده از فر در خانه های ایرانی رواج یافته است که پیش بینی میشود طی سالهای آینده استفاده از فر در آشپزخانه ها فراگیرتر شود. در این نوشته سعی کردیم جنبه های مختلف فر را بررسی نمائیم تا به انتخاب مناسب با نیاز شما کمک نمائیم

فرهای موجود در بازار از نظر نوع به دو دسته تقسیم میشوند، فرهای توکار ( built-in ) و مبله ( free-stand )  که در سالهای اخیر استفاده از فر توکار به علت هماهنگی با کابینت و زیبایی بیشتر جایگزین فرهای مبله شده است.

Related image

فرهای توکار خود به سه دسته کوچکتر تقسیم میشوند : “گازی” ، “گاز و برق”  و “برقی” .

فرهای توکار گازی :

در این نوع فر ها که سوخت مصرفی گاز میباشد با تنظیم درجه حرارت میتوانید به پخت انواع غذا بپردازید.

Image result for ‫f28 اخوان‬‎

فرهای توکار گاز و برق :

در استفاده از این نوع فر ها شما میتوانید از گاز یا برق برای پخت استفاده کنید . به طور مثال میتوانید مرغ را به وسیله گاز پخته و جهت برشته کردن آن از گریل که با برق کار میکند استفاده نمایید . البته این نکته فراموش نشود که برای پخت یا  از برق یا از گاز باید استفاده نمایید و امکان استفاده همزمان وجود ندارد. مزیت اصلی که این فر دارد این است که در صورت قطع گاز یا برق خانه میتوانید یک گزینه را به راحتی برای پخت استفاده نمایید.

Image result for ‪f22اخوان‬‏

فرهای توکار  برقی :

فرهای برقی نسبت به سایر فرهای گازی ،گاز و برق امکان پخت بیشتری به شما میدهند. چرا که تمامی فرهای برقی ناب استیل و مستر دارای ده برنامه پخت بوده و این امکان را به شما میدهد که در پخت انواع غذا محدودیتی نداشته باشید.  به منظور استفاده تنها کافی است برنامه مورد نظر خود را انتخاب کرده و غذا یا کیک را در طبقه مورد نظر تعیین شده قرار دهید و همچنین فرهای برقی آپشن های بیشتری دارد که در ادامه مطالب نیز به آن خواهیم پرداخت :

Image result for ‪f35اخوان‬‏

فاکتور مهم دیگر در انتخاب فرهای برقی ” لیبل سطح مصرف انرژی ” می باشد. اغلب مصرف کنندگان به غلط تصور می کنند هزینه برق مصرفی در این نوع از فرها زیاد است و استفاده ار آن مقرون به صرفه نیست . برای نشان دادن نادرستی این باور عمومی، در زیر قیمت بر اساس میزان مصرف برق آمده است:

همانطور که درجدول فوق که توسط وزارت نیرو منتشر شده است ملاحظه می کنید مشترکین مصرف برق  به ۷ دسته تقسیم بندی شده اند. مصرف کننده ها با توجه به میزان مصرف برق در یکی از دسته بندی های فوق قرار میگیرند که حدود ۷۰ درصد مشتریان جزء مصرف کنندگان کم مصرف هستند و در واقع در دسته ۱ و ۲ قرار میگیرند. طی تقسیم بندی فوق مشتریانی که مصرف انرژی ماهیانه آنها در بازه مشخص شده به رنگ سبز جدول فوق قرار دارند به ازای ۱ ساعت استفاده از فر تنها ۵۰ تومان پرداخت می نمایند و همچنین اگر روزی ۱ بار به مدت ۱ ساعت از فر استفاده کنید هزینه ماهیانه ان فقط ۱۴۰۰ تومان میشود.

مزیتهای دیگر:

  • سنسور پخت غذا

با قرار دادن این سنسور درون گوشت یا مرغ، هنگامی که غذا کاملا مغز پخت شد، دستگاه به طور اتوماتیک قطع شده و عملیات پخت خاتمه می یابد. این عملکرد دو مزیت را به همراه دارد :

 ۱- از مصرف بیهوده برق جلوگیری میشود. ( به علت قطع خودکار دستگاه )

۲- با جلوگیری از خشک شدن یا نپختن غذا خیال کدبانو از بابت پخت غذا بیش از پیش راحت میشود.

  • جوجه گردان

یکی دیگر از ویژگی های فرها داشتن جوجه گردان است که شما میتوانید به راحتی یک مرغ را به صورت کامل درون فر  طبخ نمایید.

  • دیواره چربی زدا

یکی از ویژگی هایی که فرهای توکار ناب استیل دارند دیواره چربی زدا هست که این ویژگی باعث شده تا دیگر همانند فرهای قدیمی بانوی خانه نگران تمیزی دیواره های فر پس از پخت غذا نباشد زیرا دیواره های چدنی این ویژگی را دارند که در اثر حرارت تولید شده در فر، گرم شده و اگر حین انجام پخت چربی به روی آن بریزد به علت داغ بودن دیواره چربی حاصل از پخت آب شده و به کف فر منتقل می‌شود و فقط بانو خانه پس از انجام هر آشپزی تنها کف داخل فر را تمیز می نماید ،این قابلیت به تمیز بودن همیشگی فر شما بسیار بسیار کمک می نماید.

  • جریان یکنواخت هوای داخل محفظه ( فن کانوکشن )

یکی از عوامل مهم در انتخاب فر داشتن فن کانوکشن است. این فن باعث به جریان افتادن هوای داخل فر حتی در گوشه ها می شود که تضمین کننده پخت یکنواخت غذا است، با استفاده از این چرخش ۳۶۰ درجه ی هوای داخل فر، شما میتوانید از چند سینی به طور همزمان استفاده کنید، به این صورت که چند غذا در سینی ها و طبقات مختلف گذاشته و عملیات پخت را با قابلیت فن کانوکشن به صورت یکنواخت برای همه ی طبقات انجام می دهد.

  • تمیز کردن درب فر

یکی دیگر از موادی که باید توجه کنید نحوه تمیز کردن درب فر هست که به منظور تسهیل در امر نظافت تمامی فرهای مستر و ناب استیل قابلیت جداسازی درب فر را دارا می باشند. شما میتوانید درب فر را طبق دستور العملی که در دفترچه راهنمای نصب و نگهداری فر آمده، جدا کرده و آن را نظافت کنید و سپس آن را به فر متصل نمایید.

همچنین با توجه به اینکه امکان کثیف شدن شیشه داخلی فر از بقیه اجزای درب بیشتر است، در بعضی از فرها امکان در آوردن شیشه داخلی فر برای راحت تر کردن شستشو نیز وجود دارد.

  • شروع خودکار

این ویژگی مخصوص مشتریانی است که در منزل حضور ندارند یا خارج از منزل مشغول به کار هستند و  میخواهند  به محض رسیدن غذایشان حاضر و گرم باشد و همچنین مادرانی که نگران سلامت خانواده خود میباشند و برایشان مهم است  غذای کودک دلبندشان و یا سالمندان حاضر در منزل بدون حضورشان  به صورت تازه و با عملکرد دلخواهشان در زمان معیین طبخ  شود میتوانند از این عملکرد استفاده کنند.

                                      Image result for ‫نمای داخلی فرهای توکار‬‎

عملکردهای دستگاه :

 در فرهای مختلف تعداد عملکردهای دستگاه متفاوت است، البته حداقل داشتن عملکردها هم احتیاجات شما را برآورده میکند، فرها معمولا به تعدادی از عملکردهای زیر مجهزاند.

    یخ زدایی       

در این حالت بدون استفاده از گرمای المنت و تنها با استفاده از گردش هوای داخل محفظه بوسیله فن همرفتی، یخ مواد غذایی منجمد بسیار سریع ذوب میشود.

   المنت پایین       

المنت مخفی در پایین فر باعث تمرکز حرارت در قسمت زیرین غذا شده و بدون سوزاندن غذا روشی ایده ال برای پخت آرام غداهایی نظیر خورشت و قطعات نرم گوشت است که قرار است نیم پخت شود، در این حالت گوشت بسیار نرم و آبدار میماند. همچنین از این عملکرد میتوانید برای گرم کردن مجدد و برای پختن غذاهایی که نیاز به برشته شدن از زیر دارند مثل ته چین استفاده کرد.

  المنت بالا و پایین        

المنت بالا و پایین  عملکرد پختن به روش ترکیبی را فراهم می کند. مناسب برای غذاهای با ماهیت خمیری مانند نان و کیک های مخلوط است. لازم به ذکر است برای پختن کیک نیاز به پیشگرم شدن دارد. این عملکرد همچنین برای پخت گوشت کبابی و لایه های نازک گوشت گوساله نیز مورد استفاده قرار میگیرد. پیشنهاد میشود غذا در مرکز محفظۀ درونی فر قرار گیرد و تنها از یک طبقه فر استفاده شود.

 المنت بالا و پایین و فن همرفتی         

ترکیب دو المنت بالا و پایین به همراه فن، امکان نفوذپذیری بیشتر وگردش هوای گرم را فراهم میکند و این قابلیت منجر به صرفه جویی در مصرف برق و انرژی به میزان ۳۰تا۴۰ درصد میشود. این روش مناسب برای کباب و بریان کردن تکه های بزرگ گوشت با دمای بالا می باشد. در این حالت حداکثر از دو طبقه می توان استفاده کرد.

  المنت بالا و گری            

در این حالت المنت تابشی به همراه المنت بالا فعال میشود این حالت  متناسب برای پخت استیک، سوسیس، برشته کردن پس از اتمام پخت (مثلاً پنیر روی پیتزا) می باشد. بهتر است برای گریل کردن ۳ دقیقه پیش گرم نمایید و از قفسه سیمی استفاده نمایید.

   المنت بالا + گریل +فن کانوکشن        

در این حالت المنت تابشی و المنت ساده بالا  همراه با فن کار می کند. در این حالت ابتدا مواد غذایی گرم شده و سپس با فن یکنواخت میشود، متناسب برای پخت مرغ و ماهی است، در این عملکرد عمل پخت و برشته شدن با هم انجام میشود. این ویژگی مانع از سوختن سطح غذا شده و موجب میشود گرما به داخل غذا نفوظ نماید.

   فن همرفتی به همراه المنت دور ان          

المنت گرد پشتی بهمراه فن یک منبع اضافی گرمایی را ایجاد میکند که ضمن بهبود گردش هوای گرم و یکنواخت کردن دمای داخل فر، دمای مناسبی برای پخت و پز فراهم می کند. این روش متناسب برای پخت کیک و شیرینی در هر طبقه از فر است، این عملکرد برای خشک کردن لایه های نازک میوه و سبزی پیشنهاد میشود. همچنین استفاده همزمان از چند طبقه فر در این حالت امکان پذیر است.

   گریل          

 قابلیت گریل با استفاده از المنت حرارتی، برای سرخ  و برشته کردن غذا به کار میرود .

  جوجه گردان                                          

 به راحتی میتوانید یک مرغ را به صورت کامل درون فر طبخ نمائید.

 لامپ فر      

  لامپ فر به شما اجازه میدهد در هر لحظه عملیات پخت را درون فر مشاهده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *