انواع سینک ظرف‌شویی و راهنمای انتخاب بهترین سینک برای آشپزخانه

آشپزخانه را می توان مهم‌ترین بخش هر خانه دانست. بیشتر خاطرات تلخ و شیرین خانواده ها در آشپزخانه رخ می دهد. بیشتر خانواده ها نیز در آشپزخانه غذای خود را میل می کنند. به همین خاطر محل تجمع خانواده و گپ و گفت های شیرین خانواده است. در آشپزخانه نیز بعد از یخچال، سینک ظرف‌شویی مهم‌ترین بخش آشپزخانه است. تمامی اتفاقات از سینک ظرف‌شویی شروع شده و به سینک ظرف‌شویی ختم می شود. در این مطلب از چارسو اطلاعات کاملی در خصوص این قطعه مهم آشپزخانه را برای شما جمع آوری کرده ایم.(بازرگانی میثم تنها نماینده رسمی محصولات اخوان در استان آذربایجان شرقی و تبریز)

سینک ظرف‌شویی و نظافت کلی آشپزخانه

در مطلبی جداگانه در خصوص نظافت سینک ظرف‌شویی صحبت کردیم. آموختیم که چرا و چگونه باید سینک ظرف‌شویی را تمیز و براق نگاه داریم. از راهکارهای از بین بردن بوی بد سینک ظرف‌شویی صحبت کردیم و راهکار حل گرفتگی چاه سینک ظرف‌شویی را نیز مورد بررسی قرار دادیم.

در بخشی از نوشته فهمیدیم که چطور باید سینک ظرف‌شویی را تمیز کنیم و آن را برق بیندازیم. در همین بخش اشاره کردیم که تمام سینک های ظرف‌شویی یکسان نیستند و هم آن‌ها را نمی توان با یک روش تمیز کرد. با این وجود از انواع سینک ظرف‌شویی صحبتی به میان نیامد. در این مطلب می خواهیم انواع سینک ظرف‌شویی را برای شما معرفی کنیم.

همیشه مبحث ایرانی و خارجی در میان محصولات مختلف مطرح می شود. سینک ظرف‌شویی و شیرآلات نیز از این قاعده مستثنا نیستند. بهترین سینک ظرف‌شویی ایرانی و خارجی را نیز برای شما معرفی خواهیم کرد.(بازرگانی میثم تنها نماینده رسمی محصولات اخوان در استان آذربایجان شرقی و تبریز)

انواع سینک ظرف‌شویی از نظر جنس

بدون شک سینک ظرف‌شویی علاوه بر کاربرد بیش از حد آن، نقش بسزایی در زیبایی و دکوراسیون خانه دارد. انواع متفاوتی از سینک در بازار موجود است. هرکدام زیبایی خاص خود را دارند و برای سلیقه ها و دکوراسیون های مختلفی ساخته شده اند. برخی برای دکوراسیون مدرن مناسب هستند و برخی دیگر راهکاری برای منازل به سبک دکوراسیون سنتی هستند. در ادامه شاخص ترین انواع سینک ظرف‌شویی را از نظر جنس برای شما معرفی خواهیم کرد:

سینک ظرف‌شویی استیل

این نوع سینک ها از استیل بدون آلیاژ تولید می شوند. استیلی که زنگ نمی زند و در برابر رطوبت و تغییر رنگ مقاوم است. البته برخی مواد شیمیایی می توانند ظاهر این نوع سینک را از بین برده و آن را لکه دار و کدر کنند. در مطلب «تمیز کردن انواع سینک ظرف‌شویی» اشاره کردیم که جوهر نمک یا جرم‌گیر دشمن سینک های ظرف‌شویی استیل است.

بهترین روش برای تمیز کردن سینک ظرف‌شویی استیل استفاده از آب و صابون است. هرچند وقت یک بار از آب و صابون برای تمیز کردن سینک خود استفاده کنید. همچنین سرکه و جوش شیرین برای از بین بردن جرم سینک ظرف‌شویی استیل مناسب است. برای تمیز کردن سینک استیل از سیم ظرف‌شویی استفاده نکنید و از اسکاچ نرم برای این منظور استفاده کنید.

سینک استیل پرکاربردترین و پرفروش ترین نوع سینک ظرف‌شویی است و به نحوی ارزان ترین مدل آن نیز هست. سینک استیل با بیشتر انواع دکوراسیون همخوانی دارد و تعویض آن نیز ساده و کم هزینه خواهد بود.

سینک استیل دارای ۲ نوع براق و مات است. این مسئله به نوع سلیقه شما بستگی دارد. برخی افراد از اجسام و لوازم براق خوششان می آید و برخی دیگر انواع مات را می پسندند.

سینک ظرف‌شویی شیشه ای

شیشه در هر جایی استفاده شود، زیبایی به ارمغان می آورد. همچنین شیشه با خود تجلل به ارمغان می آورد. به همین دلیل است که سینک ظرف‌شویی شیشه ای را می توان جزء انواع مجلل و فانتزی به شمار آورد.

جنس این نوع سینک، شیشه سکوریت نشکن است. با اینکه استحکام و دوام بسیار بالایی دارد اما برای خانواده هایی که استفاده بیش از حد از سینک را در دستور کار دارند، توصیه نمی شود؛ مگر اینکه تعویض و تغییر سینک از لحاظ مادی برای شما اهمیت زیادی نداشته باشد.

سینک شیشه ای را می توان با آب و صابون تمیز کرد. سرکه و شیشه پاک کن نیز برای تمیز کردن طولانی مدت سینک ظرف‌شویی شیشه ای مناسب خواهد بود.

قیمت این نوع سینک معمولاً بیشتر از سینک استیل است. همان طور که عنوان شد، دوام آن نیز از نوع استیل کمتر است. با در نظر گرفتن این فاکتور، قیمت آن باز هم بیشتر خواهد شد.

سینک ظرف‌شویی گرانیتی(بازرگانی میثم تنها نماینده رسمی محصولات اخوان در استان آذربایجان شرقی و تبریز)

این نوع سینک از سنگ گرانیت و درصدی رزین، رنگ و برخی مواد دیگر تولید می شود. معمولاً ظاهر سینک گرانیتی بسیار زیبا است. استحکام آن نیز بسیار بیشتر از نوع شیشه ای است.

بستگی به طرح و تولیدکننده سینک، قیمت آن متفاوت است اما به طور کلی قیمت آن از نوع شیشه ای و استیل بیشتر است. البته با توجه به فاکتورهای مختلف ممکن است نوع شیشه ای و استیل قیمت بیشتری از نوع گرانیتی داشته باشند.

۲ نوع مختلف سینک گرانیتی به لحاظ بافت موجود است. نوع اول ساده و صیقلی است و ظاهری براق دارد. نوع دیگر دارای دانه های ریزی است که بافت آن را از نوع ساده متفاوت می کند. این دو نوع را می توان با انواع براق و مات سینک شیشه ای مقایسه کرد. تنها تفاوت این دو نوع، سلیقه شما و نوع دکوراسیون منزل شما است.

بهترین پاک کننده برای سینک های گرانیتی، استفاده از سرکه سفید است. سرکه سفید ماده ای طبیعی و بی خطر است که بهتر است هر چند وقت یک بار برای تمیز کردن سینک ظرف‌شویی خود از آن استفاده کنید.

سینک ظرف‌شویی سنگی

سنگ مرمر جزء مجلل ترین مواد موجود در مصالح ساختمانی است. در ساختمان های مجلل و گران قیمت افراد مشهور می توان این نوع سنگ را به وفور مشاهده کرد. سینک ظرف‌شویی مرمر نیز در میان سایر سینک های ظرف‌شویی از بیشترین قیمت برخوردار است.

ظاهر سینک مرمر بسیار زیبا است اما باید به نوع دکوراسیون منزل نیز دقت کرد. هر نوع سینکی برای هر نوع دکوراسیون منزل مناسب نیست. نمی توان تمام اجزای آشپزخانه را از چوب یا شیشه انتخاب کرد و تنها سینک منزل را مرمر برگزید.

سینک مرمر استحکام و دوام بسیار بالایی دارد اما رنگ آن ثبات زیادی ندارد و به مرور کدر می شود. این استحکام بسیار بالا از طرفی مزیت است و از طرفی نیز عیب محسوب می شود. مزیت آن به دلیل دوام بالای آن است اما عیب آن این است که با افتادن ظروف شکننده روی آن، احتمال شکستن ظروف بالا است.

شرکت هایی هستند که سینک ظرف‌شویی مرمر شما را به دلخواه شما تولید می کنند. قیمت این نوع سنگ ها به دلیل سفارشی بودن بالاتر می رود.

سینک ظرف‌شویی سرامیکی

شاید بتوان این نوع سینک را به لحاظ مقاومت در مقابل خط و خش بهترین گزینه دانست. معمولاً رنگ سینک های سرامیکی روشن و سفید شیری است. البته انواع مشکی و کدر نیز برای سلایق مختلف تولید می شود.

تنها با اندکی آب و صابون می توان به سادگی سینک های سرامیکی را تمیز کرد. سینک های سرامیکی از نیز از استحکام بالایی برخوردارند و قیمت آن‌ها را نیز می توان در حدود سینک های شیشه ای و گرانیتی برآورد کرد.

انواع سینک ظرف‌شویی از نظر نحوه کارگذاری

جدای از جنس سینک ظرف‌شویی، عامل دیگری نیز می تواند در نحوه انتخاب شما برای خرید تأثیرگذار باشد. نحوه کارگذاری سینک موردی است که مدنظر ما است. سینک های ظرف‌شویی در این دسته بندی به سه نوع مختلف تقسیم می شوند که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

سینک ظرف‌شویی توکار

مدل توکار به این شکل است که ابتدا کابینت شما برش داده می شود. سینک ظرف‌شویی از بالا بر روی کابینت سنگی یا چوبی قرار می گیرد. در این مدل هر چهار طرف سینک شما توسط کابینت احاطه می شود. لبه های سینک نیز بر روی کابینت قابل رؤیت است و معمولاً برجسته تر از سطح کابینت است.

سینک ظرف‌شویی روکار(بازرگانی میثم تنها نماینده رسمی محصولات اخوان در استان آذربایجان شرقی و تبریز)

سینک روکار نیز تقریباً مشابه نوع توکار است. تفاوت عمده این نوع سینک در چارچوب آن است. در پشت سینک های توکار کابینت قرار دارد اما سینک های روکار به شکلی هستند که چارچوب آن‌ها در پشت آن‌ها قرار دارد و به دیوار متصل است. خانواده هایی که کابینت چوبی دارند بهتر است از این نوع سینک استفاده کنند. معمولاً آب زیادی به پشت کابینت پاشیده شده و نفوذ می کند. به همین دلیل بهتر است از نوع روکار استفاده کنید.

سینک ظرف‌شویی زیرکار(بازرگانی میثم تنها نماینده رسمی محصولات اخوان در استان آذربایجان شرقی و تبریز)

آخرین نوع نیز سینک زیرکار است. برخی آشپزخانه ها از سنگ کورین برای اوپن آشپزخانه خود استفاده می کنند. در این نوع آشپزخانه ها بهترین انتخاب می تواند سینک زیرکار باشد. ابتدا سنگ برش داده می شود و سینک ظرف‌شویی از زیر آن نصب می شود.

بهترین سینک ظرف‌شویی خارجی

اگر بخواهیم لیستی کامل از بهترین سینک های ظرف‌شویی را حضورتان معرفی کنیم کار ساده ای نخواهد بود. سعی می کنیم بهترین مارک های بازار را به صورت مختصر و به ترتیب حروف الفبا توضیح داده و انتخاب را به خود شما واگذار کنیم.

  • سینک ظرف‌شویی آروما (Aroma) ساخت کشور ایتالیا
  • سینک ظرف‌شویی اوتیس (Otis) ساخت کشور چین
  • سینک ظرف‌شویی ترامونتینا (Tramontina) ساخت کشور برزیل
  • سینک ظرف‌شویی شاک (Schock) ساخت کشور آلمان
  • سینک ظرف‌شویی فاستر (Foster) ساخت کشور ایتالیا
  • سینک ظرف‌شویی فرامکو (Faramco) ساخت کشور ترکیه
  • سینک ظرف‌شویی وایز (Wise) ساخت کشور ایتالیا

بهترین سینک ظرف‌شویی ایرانی

در کشور ما شرکت های معتبری در عرصه تولید و عرضه محصولات آشپزخانه مشغول فعالیت هستند. سینک ظرف‌شویی ایرانی نیز تولید بسیار قدرتمندی در کشور ما دارد. بخصوص سینک های استیل ایرانی بسیار زیبا، کارآمد و مقرون به صرفه هستند. همانند نمونه های خارجی، شرکت های زیادی نیز مشغول فعالیت در این عرصه هستند که به صورت مختصر چند مورد از آن‌ها را به ترتیب حروف الفبا نام خواهیم برد:

  • سینک ظرف‌شویی اخوان
  • سینک ظرف‌شویی استیل البرز
  • سینک ظرف‌شویی ایلیا استیل
  • سینک ظرف‌شویی بیمکث
  • سینک ظرف‌شویی تی اند دی
  • سینک ظرف‌شویی درخشان
  • سینک ظرف‌شویی گرانیکو

پیشنهاد ما خرید محصولات ایرانی است. برخی از شرکت های نامبرده در این لیست، محصولات خود را به کشورهای زیادی صادر می کنند. بیش از ۱۰۰ مدل متنوع سینک ظرف‌شویی توسط متخصصان و شرکت های داخلی در حال تولید است. در نظر داشته باشید که خدمات پس از فروش نیز مورد مهمی است که در خصوص برخی محصولات خارجی نمی توان آن را یافت. به همین دلیل بهترین گزینه از میان محصولات ایرانی یافت می شود.(بازرگانی میثم تنها نماینده رسمی محصولات اخوان در استان آذربایجان شرقی و تبریز)

راهنمای خرید سینک ظرف‌شویی

چند قدم اساسی برای خرید سینک ظرف‌شویی نیاز است که در ادامه بررسی خواهیم کرد. مواردی که در این مطلب بحث شد را به صورت کامل مطالعه کنید و بر اساس این موارد، قدم های زیر را بری خرید سینک ظرف‌شویی لحاظ کنید:

اندازه و فرم: یکی از مهم‌ترین مواردی که برای خرید سینک باید در نظر داشته باشید، اندازه سینک ظرف‌شویی است. نمی توان یک سینک بزرگ ۱.۵ متری را در آشپزخانه ای کوچک نصب کرد. باید تمامی مواردی که به اندازه و تجانس مربوط است را لحاظ کنید. معمولاً طول سینک ظرف‌شویی نباید از یک سوم طول آشپزخانه تجاوز کند. فرم های متفاوتی همچون مستطیل، دایره و چندضلعی نیز در بازار موجود است که می توانید با توجه به سلیقه خود و نوع دکوراسیون منزل از میان آن‌ها انتخاب کنید.

تعداد لگن سینک: معمولاً ۳ نوع مختلف از این نظر در بازار موجود است. برخی سینک ها تنها دارای یک لگن هستند و برخی دیگر نیز از ۲ یا ۳ لگن برخوردارند. نوعی که دارای ۲ لگن است از دو نوع دیگر متداول تر است. این انتخاب بستگی به سلیقه و عادت شستشوی شما دارد.

جنس سینک: همان طور که در این مطلب توضیح دادیم، انواع مختلف سینک از نظر جنس در بازار موجود است. بسته به نوع دکوراسیون و البته میزان بودجه و سلیقه شما این مورد می تواند متغیر باشد. از نظر ما بهترین، مقاوم ترین، پرکاربردترین و البته مقرون به صرفه ترین مدل سینک ظرف‌شویی، نوع استیل است که در کشور ما نیز به وفور تولید و عرضه می شود.

نحوه کارگذاری: همان طور که عنوان شد، ۳ نوع سینک توکار، زیرکار و روکار در بازار موجود است. می توانید با توجه به نوع مواد استفاده شده در کابینت یا اوپن آشپزخانه خود یکی از این موارد را انتخاب کنید.

اگر مورد خاصی در این مطلب از قلم افتاده و جای توضیح و تبادل نظر دارد، خوشحال می شویم نظرات شما کاربران عزیز چارسو را نیز در این خصوص جویا شویم. تجربیات خود را در مورد خرید سینک ظرف‌شویی، نوع سینک و البته نحوه نظافت سینک در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.(بازرگانی میثم تنها نماینده رسمی محصولات اخوان در استان آذربایجان شرقی و تبریز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *