راهکار هایی برای تمیز کردن هود آشپزخانه

تمیز کردن هود آشپزخانه به مانند تمام وسایل از اهمیت بالایی برخوردار است. همانگونه که می ‌دانید تمیز کردن تمام لوازم و وسایل آشپزخانه از اهمیت بالایی برخوردار است. فرقی ندارد که بدنه یخچال، کابینت یا فرگاز شما به شکل نامناسب در آمده باشند. باید شما تمام قسمت های آشپزخانه و لوازم و تجهیزات آن را به بهترین شکل تمیز نمایید.

راهکار هایی برای تمیز کردن هود آشپزخانه

ترفندهایی برای تمیز کردن انواع لوازم آشپزخانه وجود دارد. هر کدام از این لوازم با توجه به نحوه کاربرد و محل استفاده، همواره در معرض آلودگی و چربی گرفتگی قرار می ‌گیرند. با توجه به محل قرار گرفتن هود آشپزخانه، که همواره در معرض مواد غذایی، بخار و چربی و همچنین بالای اجاق گاز نصب می شود دچار کثیفی و چربی گرفتگی خواهد شد. عدم نظافت و تمیز کردن هود می تواند کارایی این وسیله را به حد زیادی کاهش دهد. به همین دلیل شما باید با استفاده از راهکارهایی جهت تمیز کردن هود آشپزخانه اقدام نمایید.

دلایل تمیز کردن هود آشپزخانه

شاید در نگاه اول تمیز کردن هود آشپزخانه برای شما اهمیت بالایی نداشته باشد. با این حال شما می توانید امروزه انبوهی از دلایل را مشاهده کنید که شما را وادار به انجام این عمل خواهند کرد.

با توجه به این که گرد و غبار موجود در هوا می تواند عملکرد لوازم برقی خانگی را با اختلالاتی مواجه کند، هود آشپزخانه نیز همواره در معرض این آلودگی‌ ها قرار دارد. نشستن گرد و غبار بر روی هود و قطعات آن منجر به نفوذ آن در قسمت های داخلی دستگاه می شود. قطعات موجود در هود مانند فن هود و موتور با چربی گرفتگی و آلودگی، عملکرد مناسب خود را از دست می ‌دهند. چنانچه شما اقدام به تمیز کردن هود آشپزخانه ننمایید، در دراز مدت عملکرد هود از بین خواهد رفت. با توجه به سهل انگاری کاربران در تمیز کردن هود آشپزخانه، بارها مشاهده شده که مجبور به تعویض هود یا تعمیر موتور آن شده اند.

تمیز کردن فیلتر هود

بیش از تمام لوازم و قطعات آشپزخانه، هود در معرض کثیفی و چربی قرار دارد. هوای حاوی چربی و گرد و غبار در آشپزخانه همواره در حال برخورد با این دستگاه می باشد. از این رو شما به طور مکرر شاهد کثیف شدن هود باشید. این عمل موجب می شود که تمیز کردن هود آشپزخانه از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه به راحتی می تواند توسط شما انجام پذیرد. عدم رسیدگی به فیلتر هود، کارآیی آن را به پایین ترین سطح خود خواهد رساند.

برای تمیز کردن فیلتر هود می توانید آن را از جای خود خارج کرده و در ظرفی پر از آب و سرکه و جوش شیرین قرار دهید. سپس می توانید با استفاده از یک دستمال نرم، فیلتر را به خوبی تمیز نمایید. پس از خشک شدن فیلتر آن را در جای خود قرار دهید.

تمیز کردن بدنه هود

با توجه به اینکه بدنه هود نیز در معرض دید قرار دارد، تمیز کردن این قسمت از اهمیت بالایی برخوردار است. جهت تمیز کردن هود آشپزخانه و بدنه آن می توانید با استفاده از یک پارچه و مواد شوینده به راحتی اقدام نمایید. علاوه بر این می توان ترکیب آب، سرکه و جوش شیرین را نیز به جای مواد شوینده مورد استفاده قرار دهید.

برای تمیز کردن این بخش، محلول شستشو را در ظرف اسپری گذاشته و به میزان کثیفی بدنه سعی کنید آن را بر روی بدنه اسپری نمایید. پس از آن با استفاده از یک پارچه می توانید بدنه هود را لکه زدایی نمایید.

این نکته را مد نظر داشته باشید که نحوه تمیز کردن هود با بدنه پلاستیکی و هود استیل می‌ تواند با تفاوت ‌هایی همراه باشد. به عنوان مثال برای تمیز کردن هود آشپزخانه از جنس استیل می توانید از مواد شوینده حاوی تترا از استفاده نمایید. با این حال برای تمیز کردن هود آشپزخانه که دارای بدنه پلاستیکی است از ترکیب آب و جوش شیرین استفاده نمایید.

برای شستشو و تمیز کردن هود از کدام مواد استفاده کنیم؟

به منظور تمیز کردن هود آشپزخانه و شستشوی آن می توانید از مواد مختلفی استفاده کنید. هر کدام از پاک کننده ها و محلول های شوینده می توانند عملکرد متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال تمیز کردن هود آشپزخانه با استفاده از سرکه سفید می ‌تواند هود را درخشان نماید. با توجه به اینکه سرکه دارای قدرت فراوان جهت رفع چربی و دوده بر روی لوازم است، به خوبی می‌تواند موجب درخشان شدن بدنه هود شود.

با استفاده از مایع ظرفشویی که قدرت بالایی در پاک کردن لکه های چربی دارد می توانید به راحتی هود را مورد شستشو قرار دهید. مایع ظرفشویی را در یک بطری ریخته و پس از اضافه کردن مقداری آب به آن، بر روی بدنه اسپری نمایید.

ماده دیگری که برای تمیز کردن هود آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد جوش‌ شیرین است. استفاده از جوش ‌شیرین به بهترین شکل می‌ تواند دوده را از بین برده و جلوه ای زیبا به هود بخشد.

نکاتی جهت پاک کردن هود

چنانچه قصد تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه را دارید ابتدا جنس بدنه را بررسی کرده که آیا قابلیت شستشو دارد یا خیر. برخی از فیلترها قابل شستشو نبوده و نیاز به تعویض در یک بازه زمانی خاص خواهند داشت. علاوه بر این در پاک کردن و شستن بدنه هود دقت داشته باشید که استفاده از برخی محلول ها می تواند رنگ بدنه را با تغییراتی مواجه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *