با کاربردی ترین وسایل آشپزخانه آشنا شوید

آشپزخانه مهم ترین بخش یک خانه است. اگر همه جای خانه کامل باشد ولی کاربردی ترین وسایل آشپزخانه وجود نداشته باشد، کم و کاستی ها باعث عدم آسایش می‌شود. یخچال ، فریزر، گاز و فر از ضروریات یک آشپزخانه محسوب می‌شود، اما داشتن کاربردی ترین وسایل آشپزخانه برای بهره‌مندی از آن‌ها لازم است. در این مقاله لیستی از کاربردی ترین وسایل آشپزخانه را معرفی خواهیم کرد.

با کاربردی ترین وسایل آشپزخانه آشنا شوید

کاربردی ترین وسایل آشپزخانه برای برش

یکی دیگر از کاربردی ترین وسایل آشپزخانه چاقوی مناسب است. اگر چاقوی تیز و مناسبی داشته باشید سرعت آشپزی به میزان قابل توجهی بالا می‌رود؛ به خصوص اگر عادت داشته باشید مواد غذایی را روی تخته برش دهید‌. ‌از طرفی اگر چاقو کند باشد به میزان بیشتری نیرو نیاز است. بنابراین هم انرژی بیشتری از شما می‌گیرد هم اینکه احتمال آسیب بیشتر است. پس برای یک آشپزی لذت بخش و ایمن داشتن چاقوی تیز و مناسب بسیار مهم است.

سرویس قابلمه

آشپزخانه محل پخت غذا است و قابلمه ازابزارهای پخت غذا است. تصور کنید که همه‌‌ امکانات آشپزخانه را کامل داشته باشید ولی ظرف مناسب برای پخت غذا نداشته باشید؛ در این حالت امکاناتتان تا حد زیادی به درد نخواهند خورد. پس قطعا یکی از کاربردی ترین وسایل آشپزخانه قابلمه است. همچنین نکته قابل اهمیت در قابلمه‌ها، میزان انتقال حرارت است. جنس قابلمه می‌تواند آلومینیومی، مسی، استیل، چدن ، تفلون، گرانیتی یا سرامیکی باشد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. برای نمونه در ظروف استیل امکان چسبیدن غذا زیاد است، اما موادی از خود به غذا وارد نمی‌سازد و همچنین ظروف چدن حرارت را در خود نگه ‌می‌دارند و برای پخت طولانی مناسب هستند.

چرا کتری و قوری از کاربردی ترین وسایل آشپزخانه است؟

ما ایرانی‌ها عادت به چای خوردن داریم؛ اگر هم خودمان زیاد اهل چای نباشیم، قطعاً برای پذیرایی مهمان‌ها اول از همه سراغ چای می‌رویم. پس به عنوان یکی دیگر از کاربردی ترین وسایل آشپزخانه می‌توان به کتری و قوری اشاره کرد که جنس آن‌ها در طعم و رنگ چای نقش بسیار مهمی دارد‌. جنس کتری معمولاً از استیل، آلومینیوم، مس و شیشه است و قوری‌ها بیشتر چینی، شیشه‌ای و استیل هستند که شما می‌توانید بر حسب سطح نیاز خود هریک از آنها را خریداری کنید.

دستمال آشپزخانه و نقش مهم آن

شاید دستمال‌های آشپزخانه، هیچ وقت به چشم نیایند، اما یکی از کاربردی ترین وسایل آشپزخانه هستند. چون در ایمنی پخت و پز و همچنین تمیزی آشپزخانه نقش مهمی ایفا می‌کنند. هرچند برای خشک کردن ظروف و میوه‌ها یا گذاشتن سبزیجات در یخچال نیز استفاده می‌شوند، ولی نباید از یک دستمال برای همه کارها استفاده کرد. بهتر است برای برداشتن قابلمه و سایر وسایل داغ از دستمال‌های کلفت و چند لایه که زیاد بزرگ نبوده و به اصطلاح به دستگیره معروف هستند استفاده کنید و همچنین برای تمیز کردن و خشک کردن وسایل، دستمال‌های نخی و کتان تهیه کنید که قدرت جذب آب بالا داشته باشند.

آیا سرویس کف‌ گیر و ملاقه نیز از کاربردی ترین وسایل آشپزخانه هستند؟

برای اینکه به قابلمه‌ها خش نیفتند بهتر است از کفگیرهای پلاستیکی برای برگرداندن، برداشتن و هم زدن مواد غذای استفاده کنید؛ هرچند بیشتر افراد ترجیح می‌دهند از کفگیر و ملاقهٔ فلزی استفاده کنند. همچنین اگر به پخت کیک و شیرینی علاقه دارید یکی دیگر از کاربردی ترین وسایل آشپزخانه لیسک‌های سیلیکونی هستند. باید بدانید که هم زدن خمیر با لیسک باعث جلوگیری از خوابیدن پف خمیر می‌شود‌.

رنده آشپزخانه و کاربد آن

یکی دیگر از کاربردی ترین وسایل آشپزخانه رنده است. از رنده برای خرد کردن و تکه تکه کردن سبزیجات و میوه‌ها استفاده می‌شود. جنس رنده‌ها معمولاً از استیل است که به شکل مختلف مربعی، هرمی و… ساخته می‌شوند و در بازار وجود دارند.

آیا آب ‌کش‌ ها از ضروریات یک آشپزخانه است؟

اگر قصد پختن برنج یا ماکارونی را داشته باشید، لزوم داشتن آبکش را احساس خواهید کرد. از این رو آبکش ها نیز از کاربردی ترین وسایل آشپزخانه  به حساب می‌آیند. آبکش‌ها معمولاً از جنس پلاستیک و استیل ساخته می‌شوند که استیل‌ها نسبتاً مقاوم‌تر هستند و از نظر سلامتی به دلیل تماس با آب گرم توصیه می‌شود تا از آبکش‌های پلاستیکی کمتر استفاده شود.

 آیا غذاساز برقی از پرکاربرد ترین وسایل آشپزخانه محسوب می ‌شوند؟

از غذاساز برقی می‌توان برای خرد کردن و میکس کردن انواع مواد غذایی مثل گوشت، سبزیجات و میوه‌ها استفاده کرد‌. برای نمونه اگر چرخ گوشت ندارید، می‌توانید به راحتی از این وسیله بجای چرخ گوشت استفاده کنید‌. علاوه بر این درست کردن غذاهایی مثل کوکو یا کوفته با این ابزار بسیار راحت است و تنها کار شما این است که مواد اولیه را یکی یکی داخل غذاساز بریزید. از این رو از کاربردی ترین وسایل آشپزخانه محسوب می‌شود و توصیه می‌شود اگر قصد خرید یک وسایل برقی دارید، اولویت را به غذاساز برقی بدهید.

کاربردی ترین وسایل آشپزخانه در یک بند

آشپزخانه محل پخت و پز و تهیه غذا است برای این منظور داشتن بعضی از تجهیزات لازم و ضروری است. در این مقاله دلیل نیاز چند نمونه از کاربردی ترین وسایل آشپزخانه بیان کردیم که بدون وجود آن‌ها آشپزی غیر ممکن می‌شود‌. از این رو به هنگام خرید کاربردی ترین وسایل آشپزخانه، قابلمه، کتری و قوری، آبکش، چاقو، رنده، دستمال و سرویس کفگیر و ملاقه را فراموش نکنید. اگر هم قصد خرید وسیلهٔ برقی را دارید غذاساز را در اولویت بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *