عملکرد فر توکار

فر توکار یک وسیله آشپزی مدرن است که در سه نوع برقی، گازی یا ترکیبی از برقی و گاز وجود دارد که معمولاً برای پخت، گرم کردن، کباب کردن، سرخ کردن غذا استفاده می­شود. تفاوت اصلی بین این سه در منبع تغذیه کننده است، اگرچه در عملکرد فر توکار تفاوت­هایی بین این دسته­ها وجود دارد. فر توکار دارای سیستمی است که با استفاده از حرارت تمیز می­شود و با افزایش دمای داخل فر، چربی به خاکستر تبدیل می­شود و تمیز کردن آن آسان­تر می­شود. این ویژگی باعث راحتی و ایمنی در استفاده از فر شده است.

عملکرد فر توکار امروزی پیشرفته شده است و از سیستم قفل کودک هم برخوردارند که برای کسانی که بچه­های کوچک دارند توصیه می­شود. به طور کلی، اگر قصد خرید فر توکار را دارید، باید به عملکرد، کیفیت و شهرت برند و ضمانت محصول توجه داشته باشید و قبل از خرید، دفترچه راهنمای فر را بخوانید و سپس اقدام به خرید کنید.

عملکرد فر توکار

فر توکار گازی

در این نوع اجاق­ها، پخت و پز به دلیل شعله­های ناشی از احتراق گاز شهری انجام می­شود. البته اکثر این اجاق­ها برای روشن شدن فندک، لامپ و پنکه داخلی نیاز به برق دارند. مزایای مختلفی برای این نوع فر گاز ذکر شده است. از جمله موارد دیگر، هزینه و نگهداری انرژی نسبتاً مناسب است و به دلیل اینکه از اجزای مکانیکی و دیجیتالی کمتری استفاده می­کنند، اغلب عملکرد فر توکار گازی دوام و ماندگاری بالایی دارد. لازم به ذکر است که استفاده از این نوع فرها آسیب کمتری به محیط وارد می­کند. اما معایب آنها کم نیست. به عنوان مثال، به دلیل وابستگی به شعله گاز، دمای محیط داخل فر را نمی­توان به خوبی کنترل کرد. همچنین، نمی­توانید برنامه­های آشپزی متفاوتی از آن انتظار داشته باشید.

نکته دیگر اینکه چون در حین پخت رطوبت ایجاد می­شود، امکان ایجاد محیط کاملاً خشک در این نوع فرها وجود ندارد و بنابراین برای پخت نان و کیک اسفنجی چندان مناسب نیستند و به دلیل این رطوبت، فرهای گازی می­توانند به راحتی نمی­توان از آن برای خشک کردن میوه­ها و سبزیجات استفاده کرد.

لازم به ذکر است که هنگام نصب انواع فر توکار گازی در کابینت، جداسازی جداگانه گاز از اجاق گاز باید در نظر گرفته شود که گاهی مشکلاتی را برای مصرف کننده ایجاد می­کند. امروزه، هنگام خرید اجاق گاز، توصیه می­شود گزینه فن جابجایی را در نظر بگیرید تا دمای یکنواخت­تری در داخل فر ایجاد شود.

فر توکار برقی

در فرهای توکار برقی، پخت و پز با حرارت تولید شده توسط عناصر الکتریکی که در پایین و بالای فر و گاهی در دیواره­های جانبی قرار دارند، انجام می­شود. عملکرد فر توکار برقی، نسبت به انواع گاز مدرن­تر است.

اگرچه گفته می­شد که هزینه مصرف انرژی در هنگام استفاده از فرهای توکار برقی بیشتر است، اما امروزه در دستگاه­های جدید به دلیل افزایش راندمان انرژی، دیگر نمی­توان از این موضوع چشم پوشی کرد و هزینه مصرف برق نیز زیاد نیست. در این فر­ها، درجه حرارت­های بسیار متفاوتی را می­توان برنامه ریزی کرد و در نتیجه دستورالعمل­های آشپزی متفاوتی (حتی تا ۵۰ عملکرد مختلف و ۳۰ دستور پخت خودکار) را می­توان انجام داد.

 علاوه براین، می­توان دمای بسیار بالاتری را نسبت به عملکرد فر توکار گازی بدست آورد که با استفاده از آن می­توان فر را تمیز کرد تا با بالا بردن دما تا حدود ۹۰۰درجه، تمام مواد باقی مانده در آن خاکستر شود. از آنجا که امکان ایجاد محیطی خشک­تر از اجاق گاز وجود دارد، برای پخت نان و کیک مناسب است و به همین دلیل از فرهای توکار برقی در آموزشگاه آشپزی و شیرینی پزی استفاده می­شود. آنها برای خشک کردن میوه­ها و حتی سبزیجات هم مناسب­تر هستند.

اجاق گاز خانگی و برقی

عملکرد فر توکار در این نوع مزایا و معایبی مشابه فر توکار گازی دارد، زیرا اصل پخت و پز با شعله گاز انجام می­شود و فر پخت و پر با حرارت بالا را با برق انجام می­دهد، که در اصل وظیفه برشته شدن غذا را برعهده دارد. بنابراین، شما نمی­توانید فقط از برق برای پخت و پز استفاده کنید، و این تصور غلطی است که در مواردی که امکان استفاده از گاز وجود ندارد، فقط از قسمت برقی این نوع اجاق می­توان برای پخت و پز استفاده کرد.

بهترین نوع فر توکار

فرهای توکار برقی عملکردهای بیشتری دارند. فر های معمولی هنگام پخت و پز به دلیل فضای بسته و کمبود اکسیژن خاموش می­شود و بهتر است زیر یا پشت فر باز باشد یا هنگام پخت غذا را نیمه باز بگذارید. این نوع فرها باید قبل از پخت گرم شوند تا به دمای دلخواه برسند. اما عملکرد فر توکار برقی، عملکرد بهتری دارند و فر بهتر و زودتر گرم می­شود تا غذا کاملتر بپزد. زمان پخت در این نوع کمتر از اجاق گاز است و می توان در آن را در حین پخت بست تا انرژی حرارتی آن هدر نرود و بوی غذا خارج نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *