آشنایی کامل با هود شومینه‌ای

خلاصه محتوا: هود آشپزخانه از مهم‌ترین و ضروری‌ترین وسایل و تجهیزات آشپزخانه است که برای رعایت بهداشت و تهویه صحیح هوا در محیط آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله در مدل‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شود. هود شومینه‌ای ظاهر زیبایی داشته و مکش فوق‌العاده‌ای در مقایسه با نمونه‌های دیگر دارد. به طور کامل بالای اجاق گاز قرار گرفته و بخار و ذرات روغن را در هنگام آشپزی از فضا خارج می‌کند.

معرفی هود شومینه‌ای

هود شومینه‌ای یکی از زیباترین مدل‌های هودهای آشپزخانه است که دارای طرفداران بسیار زیادی می‌باشد. امروزه استفاده از تجهیزات آشپزخانه همچون گاز رومیزی، هود، فر توکار، سینک‌های گرانیتی و غیره با استقبال بسیار زیادی از طرف خریداران روبرو شده است. از آنجایی که امروزه در ساخت و بازسازی ساختمان‌ها علاوه بر کیفیت به کاربردی بودن و زیبایی دکوراسیون داخلی آشپزخانه نیز توجه می‌شود بنابراین استفاده از تجهیزات آشپزخانه بسیار گسترش یافته است.

آشنایی کامل با هود شومینه‌ای

انتخاب نوع هود

با توجه به آنچه گفته شد هود شومینه‌ای یکی از تجهیزات آشپزخانه است که در کنار افزایش کارایی و بهبود کیفیت زندگی به زیبایی آشپزخانه هم کمک می‌کند. پس می‌توان گفت انتخاب نوع هود آشپزخانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هود آشپزخانه در انواع ایرانی و خارجی در بازار لوازم خانگی موجود هستند و دارای مدل‌های مختلف و قیمت‌های متفاوتی هستند. انتخاب نوع هود با توجه به فضای موجود در آشپزخانه، نوع و سبک دکوراسیون و همچنین با توجه به سلیقه و علاقه مصرف کننده انجام می‌شود.

اشاره به نکات مهم در انتخاب هود

به طور مثال امروزه از سبک‌های مختلفی برای دیزاین و طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود. سبک‌های مدرن، روستایی، مینیمال، روستیک، مهندسی و صنعتی، تلفیقی، اسکاندیناوی و سنتی از سبک‌های موجود برای طراحی داخلی آشپزخانه‌های مختلف هستند. در هر یک از این سبک‌ها میزان راحتی، دسترسی به وسایل مختلف، راحتی در رفت و آمد، میزان نور، تهویه مناسب و محل قرارگیری اجاق گاز، سینک و یخچال به عنوان موارد بسیار مهم توجه می‌شود. هود شومینه در همه سبک‌ها قابل استفاده است.

اهمیت تهویه هوا در آشپزخانه

یکی از مواردی که به آن اشاره شد تهویه مناسب است. این کار در آشپزخانه‌های مختلف بدون توجه به نوع سبک دکوراسیون داخلی و اندازه و ابعاد آشپزخانه انجام می‌شود. همان طور که می‌دانید آشپزخانه محلی برای نگهداری مواد غذایی، شست و شو و پخت و پز مواد غذایی مختلف است؛ بنابراین رعایت نظافت در آن بسیار حائز اهمیت است و به طور مستقیم با سلامت انسان در ارتباط می‌باشد.

بدین منظور ایجاد تهویه مناسب به افزایش سطح بهداشت در آشپزخانه کمک می‌کند. همان طور که می‌دانید به دنبال طبخ مواد غذایی مختلف به روش‌های گوناگون مانند سرخ کردن، آب پز کردن، کبابی کردن و غیره ذرات غذا و روغن و همچنین بوی آن ها در فضای داخلی آشپزخانه پخش می‌شود.

در صورت تداوم این موضوع پس از مدتی می‌توانید لایه‌ای از روغن را روی قسمت‌های مختلف آشپزخانه مشاهده کنید. همچنین وسایل موجود در آشپزخانه بوی مواد غذایی مختلف را به خود جذب می‌کنند و گاهی سبب به وجود آمدن بوی نامطبوعی مانند بوی ماهی سرخ شده، پیاز و سیر سرخ شده و غیره در منزل می‌شوند. از طرف دیگر بخار حاصل از پخت و پز نیز در فضای داخلی منزل می‌تواند آزاردهنده باشد. مخصوصاً اگر فضای آشپزخانه کوچک باشد بخار حاصل از غذا می‌تواند تنفس را دچار اشکال کند.

تهویه مناسب به کمک هود

همان طور که مشاهده می‌کنید بحث تهویه هوا در آشپزخانه بسیار مهم بوده و باید به منظور حفظ بهداشت و بالا بردن کیفیت زندگی به طور ویژه‌ای به آن توجه شود. با تهویه صحیح هوا به هنگام آشپزی یا خروج هوا در هنگام طبخ مواد غذایی مختلف می‌توان از تجمع روغن در بخش‌های مختلف آشپزخانه و منزل، از تجمع بخار و بوی غذا در منزل پس از اتمام فرآیند آشپزی و از جذب بوی غذاهای مختلف توسط وسایل منزل جلوگیری کرد.

تمام موارد گفته شده وظیفه اصلی هود شومینه‌ای در آشپزخانه است. به کمک هود می‌توان به راحتی هوای آشپزخانه را تهویه کرد و از شر بوی بد مواد غذایی مختلف در منزل خلاص شد. برای استفاده از این وسیله تنها کافی است در شروع فرآیند آشپزی هود را روشن کرده و تا اتمام آشپزی آن را خاموش نکنید. در مواقعی که مواد غذایی مختلف را سرخ یا کبابی می‌کنید یا درب دیگ زودپز را باز می‌کنید بهتر است درجه هود را روی دور تند بگذارید.

هود شومینه‌ای یکی از انواع هودهای آشپزخانه است که به راحتی بالای اجاق گاز قرار گرفته و تمام فضای روی آن را پوشش می‌دهد. ظاهر این هود شبیه به دودکش شومینه طراحی شده است و به همین دلیل این مدل هود با نام هود شومینه‌ای نامگذاری شده است. در این مقاله سعی شده به طور کامل به معرفی هودهای شومینه‌ای، ویژگی‌های آن و اهمیت استفاده از هود در آشپزخانه پرداخته شود. امید است با استفاده از این مطلب لذت خریدی آسان را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *